Selamat Datang ke Blog UMNO Bahagian Segambut

Assalamualaikum

Kelahiran Blog ini ialah untuk membolehkan ahli-ahli UMNO Bahagian Segambut menimba dan memberi pandangan, kritikan serta cadangan membina demi mempertingkatkan dan memperkasakan UMNO di Segambut. Perbezaan pendapat sudah pasti akan wujud namun diharapkan boleh kita menfaatkan bersama dengan menghadkan perbezaan itu dalam bentuk professionalisme dan tidak dalam bentuk peribadi.

11 April 2010

Perkasa Persoal Jawatankuasa Antara-Agama (Interfaith)

Selepas pengumuman kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Perundingan Agama (Inter-faith Council) yang dipengerusikan oleh Hjh Illani Isahak, Perkasa telah meminta Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengeluarkan satu pengesahan atau pengiktirafan keatas penubuhan Jawatankuasa tersebut.
Munkin bagus juga tindakan Perkasa sebegini sebab masih banyak perkara yang samar-samar didalam bidang tugas atau bidang kuasa Jawatankuasa ini. Ada kah ianya sampai ketahap boleh mengawal-selia atau memberi kata putus terhadap sesuatu isu termasuk hukum-hukum Islam apabila ianya melibatkan kaum bukan Islam ?
Adakah ianya juga boleh mengambil peranan sebagai NGO yang boleh memberi tekanan kepada kerajaan dalam memperjuangkan hak-hak bukan Islam ?
Bagaimana kefahaman mereka terhadap Perlembagaan yang menetapkan Islam sebagai agama resmi negara kita ?
Apakah mereka berhak mempersoalkan tindakan kerajaan selama ini membelanjakan beratus juta ringgit setiap tahun terhadap pembangunan Islam sedangkan dibawah Perlembagaan, sebagai rakyat, mereka berhak mendapat bantuan dari kerajaan dalam kebebasan beragama, termasuk pembinaan rumah ibadat untuk mereka !!
Mudah mudahan perjuangan Perkasa ini adalah ikhlas dan bukan berbau politik, dan semoga diberkati Allah SWT. Amiiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan